Zondagmiddag

Bedreigen geocachers HootchieKoe?

Bedreigen geocachers HootchieKoe?Geocachers PV en HR zijn er nog beroerd van. “We hebben er twee jaar aan gewerkt!” Er was een gecompliceerde zoektocht rondom Varsseveld uitgezet met een spectaculaire finale in het centrum. Een weekend lang zouden 300 geocachers uit heel Europa zoeken, maar het liep anders. “Door dat verrekte HootchieKoe-spandoek dat het beeld van Wijnand Schoenmaker bij de exbotterfabriek afdekte. Dat beeld bevatte de finale aanwijzing! Nu kwam niemand er uit. Protest natuurlijk, bákken stront over ons heen. We zagen zondagmiddag ineens dat spandoek, maar toen was het te laat natuurlijk. Hadden we nog maar een laatste check gedaan!” Maar de heren hebben een nieuwe cache uitgezet. “Onze wraak zal zoet zijn, er kon wel eens een tzunami van geocachers over HootchieKoe spoelen”, zegt HR. Ook PV lijkt ‘geocryptisch’: “De gouden pot met zwart geld ligt klaar voor de geocacher, we zeggen niks maar … ons project viel in het water … wee HootchieKoe de wateren zullen over u komen!”


Robert Gesink opent schuur op zondagmorgen

Robert Gesink opent schuur op zondagmorgenAnders dan aangekondigd, heeft Robert Gesink reeds vanochtend vroeg de ‘Gesinkschure’ geopend. Oorspronkelijk stond deze handeling voor vanmiddag om vijf uur op het programma. Robert opende de ‘Gesinkschure’ rond kwart voor zeven vanochtend met de sleutel die hem gisteravond door voorzitter Peppelman van Het Hofshuus was aangereikt. Na de opening is de wielrenner zonder veel ophef op de fiets gestapt voor zijn trainingsrondes door de Vennebulten. “Ik zag verder niemand, dus ik heb de sleutel aan de klink gehangen”, twitterde Robert na afloop van de sobere openingshandeling. Later vandaag zal voetbaltrainer Guus Hiddink wel en publique het Hiddinkbos openstellen voor het jaarlijks onderhoud door vrijwilligers. Zijn nicht Linda Hiddink zal vervolgens de eerste hark halen over de verrommelde bosbodem.


Hootchie Koe een Dag-Moeder-Dag?

Hootchie Koe een Dag-Moeder-Dag?In de streek van de heilige veenkoe en vale gier vereerde men vroeger deze dieren als goden. De koe enerzijds om de melk; het levenswater. Anderzijds om het gras eten. De grasetende koe die meteen ook het grasland bemest; ‘the cirkel of live’. Tijdens het feest van de vale gier danste men als gieren die op thermiek zweven, om zo de elementen spel, lucht, muziek en vuur te eren. Toen religies hun intrede deden, kregen we andere goden. De feesten kregen meer gebalsemde namen als Hemelvaart en Moederdag. Nu zijn we weer terug bij het begin. De feesten rond de heilige koe en vale gier zijn herboren. Tijdens dit festival worden hemelse gedachten gepredikt door kleinkunstenaars. Betekent dat: “Dag moeder op Moederdag?” Voor mij niet, ik heb moeders gewoon mee, want het is een hemels lief mens!


Schandaal lekt uit

Schandaal lekt uit“Mien hele slaopkamer stond blank! Ik sliep letterlijk in ’n waterbedde! Drietenat!” vertelt een zichtbaar boze Harry W. “Ik veul’n ok nattegheid moar toen mien gouacheschilderi’jen in aquarellen verander’n zag ik wel dat ’t goed mis was.” vult Gerrie W. aan. Oorzaak van dit leed is onzorgvuldig uitgevoerde arbeid door een dakdekker van een niet nader te noemen bedrijf uit Varsseveld. Het bedrijf onthoudt zich van elk commentaar, hult zich in stilzwijgen. “Ja, dat is logisch. Is familie. Die holt mekaar allemaol de hand baoven de kop!” roept een gedupeerde. Een Werovagetuige wil echter wel een boekje open doen op voorwaarde dat hij anoniem blijft. Volgens hem had één van de werknemers al geruime tijd zijn prioriteiten elders liggen. “Ik merk’n al dat er wat an de hand was. Hie was vaak an de telefoon en was nogal gespannen. Dan mos e weer weg veur één of andere vergadering. Ik wet niet met wat veur ’n zaakjes at e bezig was moar ’t was mien wel duudelijk dat dat niks met repareren had!” “Wat ’n gedram. Ik bun druk met ’t organiseren van ’n festival.” aldus de medewerker M.v.d.A. “Wet i-j wel hoe ’n hoop tied at doar in geet zit’n? Vergunningen, kabels, bandjes regelen. Een wasliest an regels deurnemmen. Een team met vrijwilliggers in banen leiden. Dan hei’j ok nog die nölende klanten. I-j wilt niet wett’n wat een stress a’k doar van heb ehad. Ze mot bli-j wezen dat ik nog ’n gaetjen heb vri-j ‘emaakt um te kommen. Halverwege mei he’k weer tied. Dan za’k es kieken a’k ’t in orde krieg.” Klanten hebben echter weinig begrip voor de verklaring. “Toen hij me emmers aanbood in bijpassende kleur van mijn interieur was dat de druppel die de emmer deed overlopen!” zegt een boze klant. Inmiddels hebben de gedupeerden zelf actie ondernomen. In afwachting van verbetering hebben ze een tijdelijke oplossing gevonden in de vorm van een sponsvloer met afwatersysteem van de Firma Suck-it. “De kosten van de vloer zullen uiteraard verhaald worden op de veroorzaker.” vertelt woordvoerster D. Weil.


Hemels vervolg op Hootchiekoe

Hemels vervolg op HootchiekoeJubal organiseert met Pinksteren op het Hofshuus-terrein een relifestival o.l.v. Gerco Jan Mans. “Wij willen Pinksteren weer onder de aandacht brengen. Jezus heeft zijn apostelen beloofd dat hij na zijn Hemelvaart de Heilige geest zou sturen om hen de kracht te geven. 10 dagen na Hemelvaart tijdens Pinksteren daalt de geest in. Wij willen muziek neer laten dalen op Varsseveld.” Legt Gerco Jan uit. “Ik ben zeer content met deze ontwikkeling” vult Marij Meylers, moeder-overste van de Orde van van Zwiegen en Jao knikken aan. “In deze woelige tijd waarin zoveel onbegrip en afstand is, tussen bevolkingsgroepen, kan muziek zorgen voor verbroedering en verbinding. Speciaal voor deze dag zal ik met mijn zusters een aantal nummers uit Sister Act gaan uitvoeren.” Wethouder v.d. Wardt van het CDA zal het festival presenteren. De drankjes worden verzorgd door café ‘de Heilige Graal’, die speciaal voor deze gelegenheid water in wijn verandert. De catering is in handen van bistro ‘Ons dagelijks brood’ en er zijn kookworkshops o.l.v. kookdominee Han Wilmink en oerkok Theo de Gier.


Wild koken loopt uit de hand

Wild koken loopt uit de handJoost de Gier, zoon van oerkok Theo, is onlangs met een fikse snijwond in het ziekenhuis opgenomen. Het ging mis toen Theo tijdens een culinair festival een nieuwe snijtechniek wilde presenteren. De oeroude techniek afkomstig uit de keuken van de Kata-kata-kaloeloe stam uit Afrika, is een krachtige snijdwijze die wordt toegepast bij het bereiden van wortels en knollen.” Ik had de knollen op en was niet meer scherp. Gelukkig is mijn zoon uit stevig hout gesneden”. Enige voorzichtigheid is geboden bij het bezoeken van het kooktheater.


Het is wat het is (II)

Haar bloeddruk liep bij die gesprekken hoog op. Ze dacht aan de zalvende woorden van haar huisarts: “Marij maak je niet te druk, het is wat het is. Geef alleen liefde en laat je daar door leiden. De rest zal volgen.” Soms nam ze het liefde geven wat te letterlijk en was het spelen met vuur in de leefkuil van de makelaar. Ze bad dan snel een Weesgegroetje voor deze gedachten. Al dagdromend was ze in de Irenestraat beland. Bij het monument ging ze zitten en werd geroerd door de namen van de mensen die hun leven gaven voor onze vrijheid. Waren ze er nog maar, dan konden ze ons advies geven. Nog maar een paar dagen geleden was de herdenking geweest. Maar met alleen die momenten redden we het niet, mijmerde Marij. We moeten hun waarden van toen weer laten leven. Voor nu en voor de generaties na ons. Ze dacht aan het liedje van De Dijk, ‘Een man weet pas wat hij mist, als zij er niet is.’ Ietwat van de hak op de tak kon ze het niet goed meer op een rijtje krijgen. Oh wat was ze somber aan het worden. “Hè bah!” Dat wilde ze niet. Was de Achterhoek niet de streek van naoberschap, van samenhorigheid, van “Wir schaffen das” en “D’ran’? Angst, geld en achterdocht (Zie uut Ulft en wi-j uut Varsseveld) dat zijn toch niet de Achterhoekse waarden? Marij werd boos op zichzelf. De jongens van het festival maken het toch mogelijk; Lakenvelders, Roodbonten, Blaarkoppen, oud, jong, mensen die oud zijn en jong doen. Ze zijn er allemaal bij Hootchie Koe. Monter stond ze op, liep richting de muziek en rook de heerlijke geuren van wereldgerechten uit Turkije, Duitsland, Frankrijk en Sinderen. Ze zou zich alles goed laten smaken. Het is hier wat het is, en het zal zo blijven.


Koelofon

De volgende Varsseveldse ondernemers namen deze twee Hootchie Koedagen de reguliere redactie van het Dienblad waar. Op verzoek hier de openbaarmaking; ze zijn verenigd in de groep ’Varsseveld Offline’: Beek en Es (Bert Scheuter), Heelwerk (Pieterjan Duitshof), Web en Print (Jaap Veldhorst) ‘sMelsseMs’ (Hans Mellendijk), De Binnenstebuiter (Lilian de Jong), Rodejo (Robbin de Jong), Frankieboy (Frank van Braak), De Zorgboerderij (Patrick Vinkenvleugel) en Marij Meylers (Mirjam Leyser) en de morele ondersteuning van Lekkerneij (Saskia Neijland) en d’Olde Mölle.